Den IQ-befriade kassörskan

Senaste gången jag var på stormarkanden Ica Maxi blev jag fruktansvärt förargad. Ordet "fruktansvärd" var möjligen en överdrift, men jag blev åtminstone väldigt störd.

Vid varje besök på Ica Maxi lyckas jag komma därifrån med en film. I början såg jag det som en dålig vana, men har under senare tid kommit fram till att det är ett beroende jag lider av. Det är sjukt. Ofast kommer jag därifrån med två eller tre filmer. Jag faller ständigt för deras djävulska trick "3 för 149". Denna vistelse på Maxi var inget undantag. Matrix trilogin skulle jag senare läsa på kvittot. Nog talat om detta... Avsikten med detta inlägg var inte att bekänna mitt beroende, utan "sparka ned" på idioten till kassörska, som på ett fräckt och oartigt sätt behandlade sina kunder. 

Efter att ha flanerat färdigt inne i affären tog jag plats i den medellånga kön. Jag började genast läsa filmens handling på dess baksida. Denna handling som jag egentligen hade "bly koll" på. I ännu ett försök att döda den outhärdliga "kötiden" läste jag dessutom den finska beskrivningen av Matrix. Inte för att jag förstod något av den, men mina försök att uttala vokabulären gav mig trots allt ett leende på läpparna och ytligare någon dödad minut.  
När jag så småningom tittade upp för att se vart jag befann mig i kön, märkte jag att jag knappt hade förflyttat mig. Genast gav jag kassörskan en argsint blick. Vad sysslar du på med? Svaret på min fråga förbluffade mig. "Vilken jävla idiot," mumlade jag tyst för mig själv. Till min häpnad såg jag kassörskan prata i mobiltelefon. Hon hälsade varken på kunderna eller överhuvudtaget tittande på dem. Idioten gjorde dessutom allt med bara en hand. Det avslöjade varför kön gick så väldans långsamt. I väntan på att komma fram, intalade jag mig själv att kassörskans samtal hade något med jobbet att göra, och därmed försvann min ilskna uppfattning av henne. Detta omvända tyckande om henne skulle visa sig vara kortvarigt. Väl framme möts jag av ett äckligt skratt. Hon berättar också högt vad hon har för planer för aftonen och hur hon såg framemot att äntligen få sluta hennes 8 timmars skift. Inte nog med det... När hon scanar av min film börjar hon fumla och tappar den i golvet. Den vanliga responsen av en kassör/kassörska skulle vara ett enkelt "förlåt". Idioten som jag hade framför mig, gav mig inte ens ögonkontakt. Istället böjer hon sig nonchalant ned för att plockar upp min film, samtidigt som hon fnittrande berättar hur hon tappade en kunds film i backen för sin kompis. I min fantasi ryckter jag mobilen från hennes öra för att sedan slänga den hårt i vägen och avsluta med att stampa på den onödigt många gånger. Lyckligtvis levde jag inte ut min fantasi... även om hon förtjänade det. I samma ögonblick som jag tog emot filmen försökte jag ge henne "det onda ögat". Oturligt nog hade vi fortfarande ingen ögonkontakt. Min irritation började gå över till medlidande för henne medan jag lämnade Maxi. Kassörskan framstod som så totalt IQ-befriad att jag började tycka synd om henne. Hon kanske inte förstod bättre intalade jag mig själv samtidig som jag startade bilen. Jag anatar att Maxi's chef måste tänka i samma banor, andledningen till varför hon fortfarande har kvar sitt jobb


Även om jag hade vetat hennes namn så hade jag ändå inte hängt ut det. Det är ju trots allt synd om henne.  


Viva la Konsum/ Sliders


                     


Kommentarer
Postat av: stavfelspolisen

"Kassörskan framstod som så totalt IQ-befriad att jag började tycka synd om henne. Hon kanske inte förstod bättre intalade jag mig själv samtidig som jag startade bilen. Jag anatar att Maxi's chef måste tänka i samma banor, andledningen till varför hon fortfarande har kvar sitt jobb"

Jag förstår inte hur ni lyckas tränga in ett stavfel (som inte ens borde finnas på lågstadienivå), ett slarvfel OCH en svengelsk apostrof i en beskrivning av hur IQ-befriad en människa kan vara.

Grattis!

2008-03-08 @ 02:03:17
Postat av: krille nilsson

stavfelspolisen sug min kuk

2008-03-09 @ 18:30:03
URL: http://costarica08.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0