Lita aldrig på färger

Har ni någonsin tänkt den tanken? Att den färg du ser, t ex röd, inte uppfattas som samma färg av en annan. Vi kanske bara använder samma namn för att beskriva den färg vi ser. Alla vi människor kanske har vårt alldeles unika sätt att uppfatta färger...

Jag menar, tänk dig en gräsmatta. Den kallar åtminstone jag utomordentligt grön. Det gör nog du också om du inte är född i farstun, men på det vis du upplever grön kanske uppfattas som gul för mig. Jag har väldigt svårt att tänka mig en gul gräsmatta på det viset jag ser färgen gul, men skulle inte vara underligt alls för dig eftersom det är på det viset du alltid har och för alltid kommer att se en gräsmatta.  


Antagligen låter det jag just skrev väldigt obegripligt. Känner själv att jag knappt förstod vad jag just skrev. Ska släppa hela teorin, innan jag drunknar i mina egna filosofiska tankar.


Låter det rimligt? Eller är det bara jag som tänker på tok för mycket?


Catch you on the flipside // Sliders


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag tänker också alldeles för mycket på nästan samma sak. till exempel tycker jag om salt godis (lakrits) men andra tycker om sött godis, så tänk om sött smakar salt för dom som tycker om sött. det här betyder ju att alla egentligen tycker om salt godis, eller?! tål att tänkas på.

2008-03-12 @ 12:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0